Ecco Le Marche

Ooit vertegenwoordigde de maand oktober dé wijnoogst, de laatste jaren nam de maand september dit over. Doordat de zomers warmer worden en de druiven sneller rijpen, plukt men dan ook steeds vroeger op het jaar. Het belangrijkste Marchigiaanse wijnfeest in Cupramontana kondigde steevast de start van de wijnoogst aan, tegenwoordig is het bijna het einde….

De vereniging Cupramontana-Accoglie, die de meeste overnachtingsstructuren van deze gemeente omvat, stippelde dan ook een mooie wandeling uit midden door het Verdicchio-gebied, één van de beste Italiaanse witte wijnen. Het is best een pittige wandeling door het heuvellandschap bezaaid met wijngaarden en olijfbomen. De prachtige vergezichten belonen de wandelaars dan ook rijkelijk voor de gedane moeite !

We vertrekken aan de parking bij het kleine slachthuis aan de rand van de gemeente op de Via Alcide de Gaspari. Hier kan je parkeren. Aan het grote bord bij het waterhuisje vertrekken verschillende wandelroutes, wij volgen vanaf nu de groene pijlen.

Richting Apiro, langs restaurant Gina waarna we het Parco Colle Elisa betreden, ooit de uitgaansplek voor de jeugd. Op het einde van het park komen we uit op de geasfalteerde weg richting Apiro. Aan de overkant van de weg zien we een soort rariteitenkabinet in de tuin. De eigenaar ervan verzamelt graag objecten en plaatst die op ludieke wijze in zijn tuin.

De geasfalteerde straat volgen we eventjes tot aan de abdij van de Beato Angelo. Een pracht voorbeeld van een Romaans bouwwerk uit de 11de eeuw. Die kan je bezichtigen en als de conciërge thuis is, laat hij je vast en zeker de kerk van binnen zien.

Na de abdij slaan we meteen links af op de strada bianca, een grintweg. Hier wandelen we een poosje met een mooi zicht op Cupramontana. Op een splitsing tussen 2 gebouwen, wijzen de pijltjes ons rechts af om dan af te dalen in een kloof. Het linker gebouw was ooit het schooltje voor de kinderen die hier in dit gebied woonden. Tot de 3de klas lagere school konden de kinderen in hun eigen wijk naar school gaan. Vanaf de 4de klas moesten ze echter naar het centrum van Cupramontana.

We dalen in de lommerte om daarna weer terug naar boven te klimmen. Bij de splitsing naar links gaan en hier zien we al de wijngaarden. De linkerhelft van de weg behoort tot de gemeente Cupramontana, de rechterhelft tot Staffolo. Op een gegeven moment merken we inderdaad de 2 gemeentes tegenover elkaar. Ook Staffolo behoorde ooit tot de Castelli van Jesi en is tevens een gerenommeerd Verdicchio gemeente.

Overal waar we ook maar kijken, wijngaarden en olijfbomen, heuvel op heuvel af. Bij de kruising leiden ons de pijltjes naar links en zo bereiken we het San Michele gebied, waar een microklimaat heerst. Daardoor bevinden zich hier de beste wijngaarden die de top Verdicchio opleveren.

We komen dan ook voorbij de cantina Ca Liptra die bio wijn produceert. Men kan een afspraak maken om er wijn te proeven, maar als ze er zijn kan je er ook terecht.

De weg slingert omhoog tot het gehucht San Michele zelf met zijn kerkje. Bekend om zijn straatfeest die elk jaar in in het regenwater valt…

Hier bevindt zich ook nog een andere cantina La Distesa die op biodynamische wijze natuurlijk wijnen maakt.

Net na deze cantina sla je links af, waarbij je langs andere wijngaarden en olijfboomgaarden wandelt. Hier kan je ook genieten van de enorme panorama’s! Het einde is even op de tanden bijten want nu is het klimmen, Cupramontana bevindt zich immers op 500 meter hoogte en we zijn natuurlijk nogal afgedaald.

Je komt dan weer op de grote weg uit en kan dan naar links terug naar de parking.

De hele wandeling kan je downloaden vanaf de website van Turismo Cupramontana of de wandelbrochure afhalen aan het VVV. Want er zijn nog andere leuke wandelingen in Cupramontana te doen !