Ecco Le Marche

De mooiste baai van het Monte Conero Natuurpark ? Volgens ons die van de Due Sorelle (twee zussen / nonnen). De naam vindt zijn oorsprong bij de 2 uitstekende rotsen in de Adriatische Zee die de vorm hebben van twee biddende nonnen. Je geraakt er uitsluitend via de zee.
Op deze plek laat men meerdere keren per jaar genezen zeeschildpadden weer terug in het wild vrij. Je vindt er geen restaurants of hotels, maar alleen eendagstoeristen die met rondvaartboten of kano’s uit de omliggende plaatsen komen en ’s avonds het strand weer verlaten.

Toch proberen sommigen deze baai vanaf het land te bereiken via de Passo del Lupo of het Wolvenpad, hoewel er een strikt verbod heerst. Sommigen geraken er, maar anderen moeten worden gered uit hachelijke situaties via kostbare en gevaarlijke reddingsoperaties. We raden je dan ook aan om de Due Sorelle Bay alleen per boot of kano te bezoeken, dat is sowieso mooi en de tochten zijn niet echt duur.

Ook de moeite waard en minder gevaarlijk : wandel op de Monte Conero naar het uitkijkpunt waar de Passo del Lupo begint. Elke en haar man Otto deden dit vorig jaar in oktober:
Ze startten hun bijna 10 km lange wandeling bij het voormalige Camaldolensisch klooster, de Badia di San Pietro. Hier parkeer je je auto op de parking voor Hotel Monte Conero.

parking

Badia San Pietro

Het aangenaam schaduwrijke bospad (wandelpad 301, richting Fonte d’Olio) leidt eerst achter Hotel Monte Conero.

Al gauw bereik je het eerste mooie en weidse uitzicht op de blauwe Adriatische Zee, er volgen er nog meer… Na ongeveer een kilometer slaan we linksaf het wandelpad 302 in, richting Passo del Lupo. Ongeveer 500 meter verder, splitst het pad zich . We kiezen het pad aan de linkerkant, aangeduid met een wandelverbod.

Hier kan je gewoon doorgaan, want het pad is nog goed begaanbaar en leidt in eerste instantie alleen naar het uitzichtpunt boven de eigenlijke Passo del Lupo, dat we na nog een kilometer langs de steile kust van de Monte Conero bereiken. Eenmaal aangekomen, genieten we van de adembenemende panorama’s op de beroemde baai van Due Sorelle. Spectaculair!
De plaats is in oktober helemaal niet druk, maar liefhebbers van een mooie foto met een mooi vergezicht vind je er altijd, net zoals Elke !

Hier keerden ze terug, want ze wilden de “Passo del Lupo” zelf niet verder volgen, wat sowieso verboden was.

“Doortocht is absoluut verboden” staat op de steen geschreven en de autoriteiten menen het heel serieus!

Ze wandelden eerst 1-1,5 kilometer terug tot ze bij de splitsing met wandelpad 301 belandden, maar deze keer volgden ze richting Sirolo; een breed en vlak pad langs een prachtige olijfgaard.

Na een tijdje kwamen ze op de verharde weg Via Monte Conero. Ze hielden rechts aan en liepen langs bar Belvedere en B&B La Ginestra. Kort daarna bevond zich een parkeerplaats aan de rechterkant. Vanaf daar volgden we nogmaals wandelpad 301 richting Pian di Raggetti.

Iets verderop nodigde een picknickplaats met een archeologisch uitkijkpunt uit tot een pauze. Hier bemerkten ze diverse lagen in de rotsformatie uit verschillende tijdperken. Speciaal bleek de overgang van het Krijt naar het Tertiair, d.w.z. de tijd dat de grote dinosaurussen ongeveer 66 miljoen jaar geleden massaal begonnen uit te sterven, en de fauna en flora zoals we die nu kennen, zich geleidelijk ontwikkelden. Het bord legde alles uit in het Engels en Italiaans.

Ze vervolgden het wandelpad 305 richting Pian di Raggetti. Deze wandeling beschreven we reeds in een ander artikel: een prachtige uitkijk op de zee en de Apennijnen en tegelijkertijd een wilde weidebiotoop, genoemd naar de laatste boerenfamilie, de Raggetti, die de weide bewerkte in de vorige eeuw.

Ze verlieten het plateau op het wandelpad 301 richting Ex Convento Camaldolensi, het startpunt van de excursie.

Elke beoordeelt de tocht als een gematigde wandeling van 10 kilometer op ongeveer 400 meter hoogte met magnifieke panorama’s, in het bijzonder het geweldige uitzichtpunt van de baai van Due Sorelle. Men wandelt door stille, schaduwrijke bossen, maar ook een stuk langs de steile kust van Monte Conero. Hier kun je het traject bekijken en downloaden.
De gemeente Sirolo overweegt de Passo del Lupo toegankelijk te maken en terug te openen. Maar aangezien de realisatie vrij complex is, zal het waarschijnlijk nog een paar jaar duren…